LCHF: Dag för dag

Detta är bloggen om min lchfresa där jag kommer att uppdatera dagligen med vilken mat jag äter och hur vikten påverkas

Ketostix - Optimal ketos

Publicerad 2015-05-30 07:17:00 i Allmänt,

Jag läser på en del forum och bloggar om lchf och ramlade över ketostix ketostix, en sticka för att mäta ketonvärdet i urine.  Det går även att ta blodvärden men kräver utrustning som t.ex. diabetiker använder.
 
Optimal ketos
Ja jag kan inte påstå att jag är en expert på detta utan har läst ganska grundligt och inte riktigt fått fram bra info om värden osv än. De stickor jag köpte är något varierande i sin förmåga att mäta ketoner så man får ta det med en nypa salt.
 
Idag testade jag två gånger med ett par timmars mellanrum och fick vid bådatillfällen runt 8 mmol/L vilket är ganska högt men tror att jag snarare ligger på ett lagom värde och det borde tyda på att jag hamnat i ketos.
 
Högre noggrannhet
För att få så hög noggrannhet som möjligt och brinner för detta så är det bäst att köra på blodvärdet som är mycket mer precist.
 
 
Några ketosvärden jag fått förklart för mig.
Under 0,5 mmol/L Inte i ketos och därför också låg fettförbränning
Mellan 1,5 mmol/L På väg mot optimal ketos men inte där än.
Runt 1,5 – 3 mmol/L Optimal ketos, och visar på hög fettförbränning.
Över 3 mmol/L Anses oftast inte påverka varken positivt och negativ (så länge man inte är diabetiker, vilket jag inte är)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela